Digikompassi – peli digitaalisen ajan kunnalle

Digikompassi-peli on yhteiskehittämisen työkalu, jonka avulla kunnan työntekijät, erilaiset sidosryhmät ja kuntalaiset työstävät yhdessä kunnan uudistumista. Pelin tarkoituksena on antaa lähtölaukaus – “kompassisuunta”, siihen miten digitalisaatio valjastetaan kunnan tärkeisiin muutoksiin tueksi.

Lataa Digikompassi-peli itsellesi!

Näin tulostat digikompassin:

Tarvitset:

  • kortteihin: 14 kpl A4 paksumpaa paperiarkkia (suosittelemme hieman normaalia tulostuspaperia paksumpaa paperia, esim 160g)
  • ohjeeseen: 20 kpl A4 tavallista paperiarkkia
  • pelilautaan ja kanvaaseihin: 7 x A3 paksumpaa paperiarkkia (suosittelemme hieman normaalia tulostuspaperia paksumpaa paperia, esim 160g)
  • sakset, post-it-lappuja ja kyniä

Pelin materiaalit:

Pelin materiaalit koostuvat neljästä PDF-tiedostosta, jotka sinun on helppo tulostaa itse toimistotulostimella A4- ja A3-koossa.

  • Aineisto sisältää digilämppä- ja ajurikortit sekä karttapinnit asemoituna A4-arkeille. Tulosta tiedosto värillisenä, 2-puoleisena tulosteena. Leikkaa kortit irti arkeista leikkuuviivoja pitkin.
  • Aineisto sisältää pelilaudan asemoituna neljälle A3-arkille. Tulosta tiedosto värillisenä, 1-puolisena A3-kokoisille arkeille. Voit teipata arkit yhteen ja asetella pöydälle.
  • Aineisto sisältää pelilaudan asemoituna neljälle A3-arkille. Tulosta tiedosto värillisenä, 1-puolisena A3-kokoisille arkeille. Voit teipata arkit yhteen ja asetella pöydälle.
  • Aineisto sisältää peliohjeen. Tulosta tiedosto värillisenä, 1-puolisena A4-kokoisille arkeille.

 

Pelin kulku:

Digikompassi ja muutosajurikortteja

Muutosajurit kunnan uudistumisessa

Digikompassi-peli alkaa korttipakalla, johon on koottu neljänlaisia muutosajureita: yhteiskunnan, asiakaslähtöisyyden, kuntaorganisaation ja teknologian näkökulmista. Pelaajat keskustelevat, mikä omassa kunnassa ajaa muutosta. Korteista muodostetaan ryhmiä, joita lähdetään pelaamaan digikompassiin.

Haaste ja tavoite – kolme näkökulmaa

Digikompassissa asetetaan kunnalle tavoitteita digitalisaation valjastamiseen, keskeisten haasteiden ratkaisemiseksi. Ensi pohditaan, miten muutosajurit näyttäytyvät kunnan ja kuntalaisten arjessa.

Esimerkiksi: nuorten hyvinvointiin, työllistymiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn liittyen, eräässä kunnassa todettiin, että tieto koulupudokkaista saadaan vasta useita kuukausia putoamisen jälkeen. Tässä on konkreettinen haaste, jota voidaan lähteä viemään eteenpäin pelissä.

Kompassissa asetetaan tavoite, joka kuvaa tahtotilan kunnassa, kun haaste on ratkaistu. Tavoitteen vaikutuksia ja hyötyjä tarkastellaan vielä kolmesta näkökulmasta: kuntaorganisaation, asukkaiden eli kuntalaisten sekä ekosysteemin eli sidosryhmien näkökulmista.

Nykytilakartta ja karttapinnit

Nykytilasta eväät digitalisaatioon

Digikompassi-pelissä tarkastellaan myös kunnan nykytilaa ja pohditaan, millä eväillä tavoitteita ja digitaalisaatiota lähdetään rakentamaan. Nykytilakartoitus on usein pitkä ja raskas prosessi, mutta pelissä olemme pilkkoneet nykytilan kuuteen keskeiseen osaan – karttapinneihin, jotka voidaan käydä keskustelleen läpi ja sijoittaa hauskaan nykytilakarttaan. Lisäksi tuotimme Nykytilakanvaasin, joka on työkalu nykytilan syvempään pohtimiseen pelin ulkopuolella.

Peli päättyy digijulistukseen

Digijulistus on pelin mukana tuleva huoneentaulupohja. Siihen kirjataan tavoite, tärkeimmät kohdat nykytilakartasta sekä tunnistetaan alustavia kehityskohteita. Digijulistus kiinnitetään näkyvälle paikalle – omalle työpisteelle tai vaikka työpaikan ilmoitustaululle.

Digikompassi-pelin mukana tulee kolme kanvaasia.

Tukea myös digiohjelman ja käytännön toteutuksen suunnitteluun!

Pelin jälkeen Digikompassi tukee kuntaa myös käytännön toteutuksen ja digiohjelman rakentamisessa. Ohjevihkosta ja Digitie-kanvaasista löytyy vinkkejä kehittämiskohteiden tunnistamiseen, ratkaisujen ideointiin, kokeiluihin ja priorisointiin, sekä tiekarttapohja, jolla toteutuksen voi vaiheistaa.

Pelin ohje videomuodossa:

Mukavia pelisessiota toivottavat pelin tekijät:

Maria Vuorensola @VuorensolaM

Anni Leppänen @annilepp

Henriikka Eloluoto @eloluoto

Joonas Aitonurmi @Aitonurmi

Visuaalinen suunnittelu ja pelillistäminen: Anna-Kaisa Varjus

Kiitos työn tukemisesta ja sparrauksesta:

Ville Meloni, Helsingin kaupunki

Laura Virkki, Vantaan kaupunki

Jouni Nieminen, Kärkölän kunta

Hanna Hurmola-Remmi, Hollolan kunta

Laura Humppi, Lempäälän kunta

Taustaa: Digikompassi-peli kehitettiin vauhdikkaana kokeiluna

"Digikuntakokeilussa työstettiin keväällä tiekarttaa kohti digitaalisen ajan kuntaa. Verkostotyöpajassa syntyi idea, että kunnan digitalisaatiota pitäisi tukea erityisesti strategian muodostamisessa. Samalla pohdimme, miten pelillistäminen ja palvelumuotoilu voisivat auttaa konkreettisen työkalun kehittämisessä. Syntyi ajatus Digikompassi-muotoilupelistä.

Peliä varten haastattelimme kuntien digitalisaation asiantuntijoita sekä kokosimme oppeja Digikuntakokeilun, D9-digitiimin ja Suomidigin matkan varrelta. Heinäkuussa tuotimme nopean ensimmäisen prototyypin (tussilla ja paperilla) ja lähdimme heti kuntiin pelaamaan. Saimme arvokasta palautetta, uusia havaintoja ja tärkeää oppia Kärkölästä, Hollolasta ja Lempäälästä. Seuraavassa vaiheessa panostimme pelillistämiseen ja syntyi Digikompassi-peli."

Anni Leppänen, D9

Lisää pelin kehittämisestä blogissa.