Suomidigi muuttaa! Suomidigi sisältöineen siirtyy loppuvuoden aikana osaksi kokonaan uutta sivustoa. Muuton vuoksi tätä sivustoa ei enää päivitetä. Pääset tutustumaan rakenteilla olevaan uuteen sivustoon osoitteessa https://beta.suomidigi.fi/. Uusi verkkopalvelu avataan 2.1.2020.

Kehittäjäfoorumi parhaiden käytäntöjen jakamiseen ja niistä keskustelemiseen.

0 peukkua 0 inhousta
Onko kellään kokemuksia projekteista, jotka on tehty YJA-alustalla ja Liferaylla? Miten homma on toiminut?


Anonyymi kysyi 24.11.2016
Hei!

Minulla on varsin positiivinen kokemus viime vuodelta. Vedin VM:ssä toimiessani hanketta, johon kuului julkaisujärjestelmän toteutus. YJA tuntui varsin luontevalta alustalta sen toteuttamiseen.

Ennen toimeksiantoa olimme tehneet varsin kattavat alustavat tekniset ja toiminnalliset vaatimusmäärittelyt. Ryhmässäni oli lisäksi varsin hyviä asiantuntijoita koko hankkeen ajan. Panostimme myös käyttäjälähtöisyyteen ja teimme haastatteluja sekä pienimuotoista käyttäjätestausta.

Aikataulu oli tiukka ja lähdimme suunnittelemaan toteutusaikataulua laskemalla julkaisupäivästä taakse päin. Sivusto oli määrä julkaista 13.12.2016 ja työ käynnistyi toukokuussa 2016. Aikataulu piti ja lopputulos oli muutamaa viilausta vaille valmis tuolloin.

Alla muutamia yhdessä ryhmän kanssa koottuja kokemuksia ja oppeja.

Suunnitteluvaihe:
+ Workshopit olivat tiiviitä mutta hyvin vedettyjä ja asiaan kuuluvat ihmiset olivat paikalla aina sopivalla kokoonpanolla.
+ Oikeat henkilöt mukana suunnitteluvaiheessa. Oli hyvä, että toteutuspuolelta väkeä oli mukana suunnitteluvaiheessa.
+ Visualisoinnin työstäminen toimi prototyypillä tässä projektissa hyvin.
- Jotkut asiat muuttuivat suunnitteluvaiheen jälkeen (mutta näin välillä käy..)
- Ylläpitopuolta olisi voinut suunnitella vielä enemmän suunnitteluvaiheessa, erityisesti jos halutaan panostaa erityisen helppokäyttöiseen ylläpitopuoleen. (Ylläpidon organisointi täsmentyy vielä tänä vuonna..)

Toteutuspuoli:
+ Protomallien käyttö nopeutti sivuston toteutusta huomattavasti.
+ Kommunikointi toimi hyvin yhteisessä työtilassa ja palavereissa
+ Projektidailyt toimivat hyvin.
+ Projektia tehtiin aidosti ketterästi, eli laitettiin palvelu nopeasti tuotantoon.
+ Testaukset tehtiin aina toteutuksen sprintin lopuksi
+ Toteutus hyvin hoidettu, samoin lopputulos sen mukainen mitä haluttiin.

(Tässä kohtaa pitää todeta, että yllätyin hieman työmäärästä, jota asiakkaana ja product ownerina lopulta odotettiin. Testaamiselle ja kysymyksille kannattaa varata aikaa. Jos teet tätä minun tavoin otona, kannattaa varmistaa, että löytyy varahenkilöitä.)

Projektihallinnan ja product ownerin saamaa palautetta (eli käytännössä minulle osoitettua)
+ Kysymyksiin vastattiin nopeasti
- Testaamista olisi pitänyt ehtiä tehdä paljon enemmän. Onneksi pari asiantuntijaa auttoivat tässä.
+ Säännöllisistä palavereista pidettiin kiinni. Jouduin välillä tosin käyttämään sijaisia. Tietoa jaettiin paljon, joten sijaistaminen onnistui.
+ Projektin budjetti oli kohdillaan ja projektin scopea priorisointiin hyvässä yhteisymmärryksessä (prioriteetit 2 ja 3 saakka)
+ Aikataulu oli tiukka, mutta se saatiin pidettyä, koska koko projektiryhmällä oli yhteinen tavoite saavuttaa deadline.

Teknisempisiä huomioita:
+ Sivusto näkyy mukavasti mobiililaitteilla
- Työasemaympäristöjen group policyt saattavat rajoittaa tiettyjä ominaisuuksia. Nämä kannattaa testata tarkkaan.
- Selaimissa oli melko suuria eroja. IE:n osalta tehtiin jälkikäteen korjauksia.

Toiminnallisia huomioita:
+ Ylläpitäjän on varsin helppo muokata sivustoa ja tuoda rakenneosia (portletteja)
+ Sivusto on ylläpitäjälle varsin intuitiivinen. Office-käyttäjän on helppo omaksua toimintoja.

Sivusto on nähtävillä täällä https://beta.vahtiohje.fi/etusivu

Annan mielelläni lisätietoja kirsi.janhunen@valtori.fi

Kirsi Janhunen, Valtori kommentoija 3.2.2017

Vastauksesi

Nimi ja organisaatio (valinnainen):
Yksityisyyspolitiikka: Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muuhun kuin ilmoitusten toimittamiseen.
Roskapostin välttäminen:
Anna palautetta
...