Kehittäjäfoorumi parhaiden käytäntöjen jakamiseen ja niistä keskustelemiseen.

0 peukkua 0 inhousta
Miten käy asiakaspalvelun? Muuttuuko kaikki kasvottomaksi, kun digitaalisia alustoja hyödyntäen tehdään palveluita, joissa ei välttämättä tarvita ihmistä? Muuttuuko työni tylsäksi?


Anonyymi kysyi 2.12.2016

2 vastausta

2 peukkua 0 inhousta
Uskallan väittää, että ensi vaiheessa todennäköisesti automatisoituu nimenomaan tylsät, rutiininomaiset työt. Koneisiin pystytään ohjelmoimaan jo ennakkoluuloja ja monia inhimillisenkin oloisia piirteitä, mutta ei tunneälyä. Sellaisille työtehtäville, joissa tätä tunneälyä tarvitaan, on vielä pitkään kysyntää. Ja ne ovat usein niitä mielenkiintoisimpia ja haastavimpia työtehtäviä.

Jos työelämää tarkastelee laajemmasta näkökulmasta, niin historian aikana on kuollut ja syntynyt erilaisia työtehtäviä. Mikään ei viittaa siihen, että tämän tyyppinen muutos olisi ihan heti loppumassa. Joten on mahdollista ja jopa todennäköistä, että ajan saatossa joiltakin ihmisiltä heidän nykyisenkaltainen työnsä voi loppua joko kokonaan tai ainakin osittain.
NinaNissila vastasi 19.1.2017
0 peukkua 0 inhousta
Nina Nissilän vastauksen mukaisesti varmasti rutiininomaiset työtehtävät pyritäänkin korvaamaan robotiikalla.

Työn kuva tulee lähivuosina merkittävästi muuttumaan. Virtuaalitodellisuuden yhdistäminen asiakaspalveluun on hyvä esimerkki tällaisesta työstä. Perinteinen kivijalkaliike tai -konttori voidaan korvata digiaspalla, jossa asiointi voitaisiin hoitaa VR-lasien ja kuulokemikin kautta. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen mahdollistaisi esimerkiksi ns. tylsien pakollisten paperihommien, sopimuksien allekirjoituksien jne. hoitamisen tehdä täysin uudella tavalla.
Jari Kannela vastasi 22.2.2017
Anna palautetta
...