Suomidigi.fi

Diginäkyjä

Maakunta- ja sotejärjestämisuudistuksen keskeinen muutossana on digitalisaatio. Joillekin se on kirosanana, toisille se lupaa ratkaisun kaikkiin ongelmiin.

Suomidigi.fi

Asiakas heittopussina palveluiden välissä

Aleksi Kopponen

Kun ihminen jää yllättäen työttömäksi, moni perusasia järkkyy. Ensin saattaa huolettaa oma ja perheen talous, sen jälkeen mahdollisesti itsetunto. Alkaa matka, joka ei ollut suunnitelmissa. Usein kyseessä ei kuitenkaan ole pakettimatka, vaan ihminen saattaa kokea, että hänet pudotetaan lentokoneesta laskuvarjolla ilman karttaa keskelle arvaamatonta viidakkoa, josta pitäisi selvitä takaisin kiinni työelämään.

Digi-kärkihankkeet

Vaaleanvihreällä digimatkalla

Helena Lappalainen

Istun työmatkalla junassa juhannuksen aatonaattona ja ikkunoista vilisee vaaleanvihreä koivumaisema. Tässä on hyvä hetki miettiä digimatkaa, joten olen viimeisen vuoden aikana tehnyt. Vaaleanvihreä väri sopii digi-ikkunoihinkin, sillä olen ollut uuden äärellä niin tekemisen kuin ajattelunkin suhteen.  

Suomidigi.fi

Kuinka valitsisit mieleisesi SoTe-palvelut?

Janne Viskari

Sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapaus on ollut tiiviisti otsikoissa, mutta oletko koskaan ajatellut mitä se voi parhaimmillaan tarkoittaa?

Suomidigi.fi

Pienellä digiavulla oman elämänsä sankariksi

Sanna Moisala

OmaKanta-palvelu ja kaupunkien omat eTerveyspalvelut mahdollistavat jokaiselle omien terveys-tietojen paremman hyödyntämisen ja puhelinjonojen ohittamisen.
Turun AUTA-kokeilu keskittyi kahdella terveysasemalla näiden digipalvelujen opastuksiin ammatti-koulututtajien, vapaaehtoisten ja opiskelijoiden voimin.

Suomidigi.fi

Julkinen hallinto näyttää suuntaa – eikä roiku peräsimessä

Riikka Pellikka

Halusimme löytää Suunnannäyttäjät-kilpailulla rohkeita toimintamallien uudistajia, jotka toimivat hyvänä esimerkkinä julkiselle hallinnolle. Saimme kaiken kaikkiaan 33 tarinaa toiminnan uudistamisesta digitalisaation keinoin.

Suomidigi.fi

Digi digi, mutta miten?

Heidi Torro

Otsikon kysymys oli johtoajatuksena, kun alkuvuodesta aloimme suunnitella yhdessä Hausin kanssa digiosaamisen seminaarisarjaa. Kaikki ovat (kai?) jo kuulleet digistä, mutta miten ihmeessä sitä pystyisi parhaiten hyödyntämään omassa työssä.

Suomidigi.fi

Hyödyttääkö palvelujen digitalisointi käyttäjää?

Tapani_Kauppinen-Tuulia_Rotko

Miten varmistetaan, että palvelut ovat helppokäyttöisiä tavallisille ihmisille eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa?

Suomidigi.fi

Digikuntakokeilu 1 v – yhdessä eteenpäin

Maria Vuorensola

Ensimmäisen vuotensa aikana Digikuntakokeilu on kerännyt ympärilleen yli 30 päisen kuntajoukon, joissa kokeillen kehitetään kunnan palveluita digitalisaatiota hyödyntäen.

Suomidigi.fi

Alustatalous ei ohittanut Suomea

Jarkko Moilanen

Suomessa digitalisaatiosta on puhuttu vuosia, jos ei jo pidempään. Puheen porina on noussut uudelle tasolle viime vuosina kiitos valtiovarainministeriön, Väestörekisterikeskuksen ja monen muun toimijan. Osana digitalisaatiota on lisääntynyt puhe myös rajapinnoista ja niiden hyödyntämisestä digitaalisten palvelujen tuottamisessa.

Suomidigi.fi

Kevätterveiset D9-digitiimistä!

D9-Digitiimi

Niin Suomidigi kuin Valtiokonttorin D9-digitiimi tarjoavat tukea digitalisaatioon ja julkishallinnon palvelujen uudistamiseen. Missä asioissa kannattaa kääntyä meidän, D9-digitiimin, puoleen?

Suomidigi.fi

Digisanomat ja terminologia yhtenäisiksi

Marko Latvanen

Mitä pitemmälle Suomen hallinnon ja sen palvelujen digitalisaatio etenee, sitä vähemmän kansalaiset joutuvat availemaan virallisia kirjekuoria ja tuskailemaan niiden virkamieskielisten sanomien kanssa. Mutta data ei ole yhtään sen ymmärrettävämpää tavikselle, ellei siitä tietoisena ihmistyönä tehdä ymmärrettävää ja käytettävää palvelujen ja tietosisältöjen muodossa.

Suomidigi.fi

Rakasta rohkeasti digitalisaatiota

Ari Uusikartano

Asiointipalvelua käyttävä kansalainen saattaa hämmentyä asioidessaan digitalisaation myötä uudistetussa palvelussa, jos palvelussa on käytetty tietotekniikan ammattilaisen kieltä. Tällöin voidaan puhua käyttöliittymähaasteesta, johon meidän hallinnossa toimivien ei pitäisi sysätä asiakkaitamme.

Suomidigi.fi

Älykorkeakoulu murtaa perinteisiä toimintamalleja Tampereella

Ilkka Haukijärvi

Päivän sana on kiistatta ”SMART”. SMART-ajattelu on saavuttanut populäärin statuksen viime vuosina. Julkisella sektorilla SMART-henki on vahvasti läsnä esimerkiksi kaupunkikehittämisessä, mutta nyt olemme viemässä ajattelua myös korkeakoulutasolle.

Digi-kärkihankkeet

Toisin tekemisen riemu – digisti asiakaslähtöistä

Minna Perähuhta

”Yritetään edes leikkiä, että tämä on digihanke. Emme taivu käyttämään paperihakua”, tuskailtiin etsittäessä KIRA-digin kokeiluhankkeiden rahoitushakuun sopivia sähköisiä lomakkeita valtiokonsernin nurkista elo-syyskuussa 2016. Näistä lähtökohdista KIRA-digi lähti tekemään rahoitushakuaan digisti.

Suomidigi.fi

Digitalisoinnin periaatteet yhteisiksi pelisäännöiksi

Aleksi Kopponen

Yhteiskuntamme digitalisoituu hurjaa vauhtia, ja me kaikki olemme osallisina tässä muutoksessa. Jotta yhteinen matkamme olisi onnistunut, olemme luoneet kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet digitalisaation yhteisiksi pelisäännöiksi.

Suomidigi.fi

Digistrategioita aamupalaksi

Olli-Pekka-Heinonen

Olemme Suomessa tehneet lukuisia tietoyhteiskunta- ja digistrategioita.
Nyt ei olekaan lähdetty kirjoittamaan strategiaa, vaan tekemisen kautta muuttamaan toimintakulttuuria; ketterästi, nopeasti oppien ja ongelmia ratkoen, mutta samalla pitkäjänteisesti.