Digikärkihankkeet

Digitaalinen oppiminen nyt

Petteri Kallio

Hyvään digitaalisen oppimiskokemukseen kuuluvat olennaisesti mikro-oppiminen, interaktiiviset videot, kuratoitu sisältö, sekä mahdollisuus palautteeseen ja keskusteluun. Sanomattakin on selvää, että oppimista pitää pystyä tekemään aika-, paikka- ja päätelaiteriippumattomasti. On myös huomioitava, että usein virastoista löytyy tietyn alan koko maan parhaimmat asiantuntijat. Tämä on mielestäni liian vähän hyödynnetty voimavara.

Digitaalinen oppiminen ei missään nimessä poista tai korvaa tarvetta vuorovaikutukselle ja perinteiselle valmennukselle. Digitaaliset sisällöt varmistavat, että kun perinteistä valmennusta tehdään, niin kaikki oppijat ovat suurinpiirtein samalla tasolla. Digitaalisessa sisällössä voi aina palata takaisin, kelata, pysäyttää, kerrata tai vaikka halutessaan poistaa luennoitsijan äänen. Täten kaikki voivat oppia helposti perusasiat ja toisaalta vaikeammat asiat voidaan käydä läpi kouluttajan tai valmentajan kanssa yksityiskohtaisemmin.

Tekoäly ja alustat

Omasta mielestäni on tärkeää, että 2020-luvulle rakennettavassa oppimiskokemuksessa pyritään hyödyntämään myös tekoälyä soveltuvin osin. Tekoäly mahdollistaa jokaiselle käyttäjälle oman personoidun älykkään oppimispolun. Se varmistaisi, että jokainen saisi yksilökohtaista oppimista aiheista, jotka ovat merkityksellisiä oman työn kannalta. Älykkäässä digitaalisessa oppimiskokemuksessa erilaiset oppimisalustat (LMS, learning management system) sulautuisivat päivittäiseen tekemiseen niin hyvin, että sen olemassaoloa ei edes huomaisi.

“Toivonkin, että tulevaisuudessa puhumme jälleen pelkästään oppimisesta, missä järjestelmä on vain mahdollistava tekijä.”

Ketterä kehitys myös projektissa

Ketteriä menetelmiä käytetään lähinnä ohjelmistokehityksessä ja erilaisissa ICT-projektien toteuttamisessa. Ketterä kehittäminen eli agile development on mielestäni hyvä tapa tehdä myös oppisisältöjä. Kaikkea ei tarvitse kehittää perinteisen vesiputousmallin kautta. Tällä tavalla voimme helposti muuttaa sisältöjä vielä sisällöntuotannon myöhäisemmissä vaiheissa. Kaikkea ei kannata suunnitella puhki.

Toivonkin, että voisimme kehittää ketterästi useampia digitaalisia oppimiskokonaisuuksia Yhteinen e-oppiminen valtionhallinnossa -hankkeen aikana asiakkaillemme. Uusien palvelujen kehittämisessä itse pidän tärkeimpänä vahvaa asiakaskeskeisyyttä. Mikäli kehitämme koulutuksia virkamiehille, virkamiesten tulee itse osallistua vahvasti kokonaisuuksien ja toteutuksien suunnitteluun. Tätä pidän hyvin tärkeänä onnistuneen projektin kannalta.

Tule tutustumaan hankkeen toimintaan blogimme kautta ja liity verkostoomme myös sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn) joko seuraamalla eOppivaa tai minua.

Never Stop Learning.

Kirjoittajan LinkedIn-profiili

www.haus.fi

osaaminendigitaalinen oppiminenhankeTyö 2.0

Yksi kommentti

  1. Reijo Lindh:

    Selväjärkisen tekstiä, avaa digiverhon taakse kätkettyä maailmaa osuvasti. Kannattaa lukea ajatuksella!

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *