Digi arkeen

Digitaitojen kehittyminen ei saa olla sattuman varassa

Mirva Gullman

Digiosaamista tarvitaan työelämässä kasvavassa määrin. Vaikka työelämässä pärjäisikin ilman digitaitoja, niin mitäs sitten kun jää työttömäksi? TE-palvelut hoituvat verkossa, mutta vain silloin kun verkon käyttö on hallussa.

Työnhakeminen ilman tietokonetta ja toimivaa nettiyhteyttä on nykyisin todella haasteellista. Kuka neuvoo työtöntä esimerkiksi sähköpostitilin avaamisessa, jos sellaista ei ole koskaan ollut?

Jari on 56-vuotias kirvesmies. Hänen ammattiosaamiselleen on jo usean vuosikymmenen ajan riittänyt kysyntää. Töitä on ollut tarjolla enemmän kuin Jari on ehtinyt tekemään.

Viime talvena Jari kuitenkin jäi ensimmäistä kertaa elämässään työttömäksi. Hänen täytyi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, hakea ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa sekä hoitaa sähköisesti muitakin asioitaan. Jari hankki asioiden hoitamista varten elämänsä ensimmäisen tietokoneen. Käyttötaitoa hän ei kuitenkaan kaupasta saanut eikä itsenäinen opettelu edennyt toivotulla tavalla.

Työnhakijaksi ilmoittautuminen osoittautui siis yllättävän hankalaksi, eikä ammattiliiton päivärahojen hakeminenkaan onnistunut yhtä helposti kuin työkaveri oli väittänyt. Jari alkoi tuntea suuttumusta hankkimaansa konetta kohtaan ja pettymystä itseään kohtaan, kun oppiminen ei edennytkään toivotulla tavalla. Jarin taloudellinen tilanne kävi heikoksi, koska etuuksien hakeminen ei onnistunut

Säästöjen huvetessa hän pyysi apua seurakunnan diakonilta. Jari kertoi miten hänen elämänsä ja toimeentulonsa oli työttömyyden myötä muuttunut. Yhtäkkiä pitäisi osata lähettää sähköpostia ja ties mitä kaikkea muuta. Diakoni ymmärsi ja auttoi Jaria. Hän myös ohjasi Jarin ottamaan yhteyttä paikallisen järjestön järjestämään maksuttomaan digineuvontaan.

Jari pääsi tarvitsemansa digituen pariin sattumalta, neuvokkaan diakonin ansiosta. Kaikkien kohdalla sattuma ei näin onnekkaasti puutu peliin ja palveluiden ulkopuolelle tipahtaminen on todellinen riski.

Työikäisten kohdalla puutteelliset digitaidot saatetaan kokea noloksi ja hävettäväksi asiaksi, jota yritetään peitellä. Myöskään mahdolliset tukitahot eivät välttämättä ole tiedossa, eikä niitä aina edes ole.

Tarvitaan tiivistä, toimivaa yhteistyöverkostoa sekä digipalvelujen vastuunjakoa, ettei yksikään ”Jari” pääse tipahtamaan digitalisaation ulkopuolelle!

digitalisaatioDigiarkeenSähköiset palvelutdigitukidigipalvelutdigi arkeen -neuvottelukuntaverkkopalvelutdigiopastusTE-toimistotkirvesmiesdiakoniatyötyöttömyysdigitaitodigiosaaminentyöikäinen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *