Kehittäjäfoorumi parhaiden käytäntöjen jakamiseen ja niistä keskustelemiseen.

0 peukkua 0 inhousta
Muutoksen vieminen läpi on välillä haastavaa, ihmiset ovat tottuneet tekemään asioita tietyllä tavalla ja monesti kuulee ihmisten suusta, että "ei tätä voi muttaa kun aina on tehty näin". Uudet toimintatavat kuitenkin helpottaisivat ihmisten työtä ja jo pienellä muutoksella voi olla suuri vaikutus.

Miten helpottaa ihmisten ajattelutavan muutosta ja sen viemistä läpi, ettei se aiheuta suurta vastarintaa?


vappumar kysyi 22.2.2017

2 vastausta

0 peukkua 0 inhousta
Oiva kysymys, tuota pohdin itsekin joka päivä. Oppeja matkan varrelta on avoimuus ja asioiden toistaminen. Vaikka tekisi mieli pureskella asiaa paljonkin etukäteen ja tuoda valmis toimintamalli ihmisten käytettäväksi suht valmiina, niin käytännössä tällainen toiminta on ainakin omassa työssä aiheuttanut paljon vastarintaa. Tärkeää on jo alussa arvostaa muita ihmisiä ja kertoa mihin tähdätään. Mikä on se tavoite, jonka takia muutosta viedään läpi. Tätä kautta muodostuu parhaassa tapauksessa luottamusta, joka edesauttaa muutoksia, innokkuutta osallistua valmisteluun ja saattaa jopa vaikuttaa ajattelutapaan. Uutta toimintatapaa pitää myös jaksaa sitkeästi omalla esimerkillä toistaa. Entinenkin tapa tehdä on voinut olla hyvä, joten sitä ei kannata omilla toimilla mollata.

Toki on myös tilanteita, joissa vastarinta on liian suurta ja kulttuurinmuutos ei tapahdu hyvistä aikeista ja toimenpiteistä huolimatta. Silloin auttaa ainoastaan ajan kuluminen ja asian kypsyminen. Toiset ovat luonnostaan valmiimpia muutoksille.
Heidi Torro vastasi 23.2.2017
1 peukku 0 inhousta
Johdon esimerkki ja esimiesten sitouttaminen/ sitoutuminen yhdistettynä osallistavaan työskentelyyn on perusta, jolla saadaan kätilöityä muutoksessa koettua turvattomuutta. Uuden oppiminen on sekä hauskaa että vaativaa, ja on itsekullekin välillä vaikeaa luopua tottumuksistaan ja ajattelumalleistaan.
SirpaF_D9 vastasi 16.3.2017
Mielestäni avain on ottaa itse toimijat (työntekijät) mukaan kehitykseen. Myös anonyymisen kritiikin vastaanottamisesta pitäisi tehdä mahdollista ja sitä on kyettävä toteuttumaan kaikissa portaissa. Pienissä piireissä tosin yleensä tiedetään kuka on kritiikin antaja ja se on myös ongelma. Suuremmissa piireissä taas vaimentamisen kulttuuri on vahvasti esillä. Nämä asiat tietysti vaikeuttavat toimivan konseption luomista, kun ympärillä on vain positiivistä palautetta.

Ehkäpä prototyypin tai beta-version käyttö prosessissa rinnakkaisesti vanhan mallin kanssa (tarpeeksi pitkä siirtymäaika) voisi myös toimia. Tietysti luojat pitäisi itse uskoa uuteen konseptiin ja ymmärtää myös teknisesti miten kaikki toimii ja sitten vasta välittää informaation alaspäin organisaatiossa.

Sibil Y. kommentoija 30.4.2017
Anna palautetta
...