Suomidigi

Kokeilutarina: Digikompassi-pelin kehittäminen, osa 1

Tämä on meidän #kokeilutarina eli kertomus siitä, miten ministeriön ja viraston virkamiehet lähtivät pelillistämään strategiaprosessia. Syntyi Digikompassi-peli, joka rakennettiin kokeillen ja yhteiskehittäen kesällä 2018. Pelin tarkoituksena on antaa lähtölaukaus, “kompassisuunta”, siihen miten digitalisaatio valjastetaan tueksi kunnan tärkeisiin muutoksiin.

Tutustu Digikompassi-peliin ja lataa se itsellesi

Suomidigin sivuilta: https://suomidigi.fi/digikompassi/

Digikuntakokeilun sivuilta: https://digitaalinenkunta.fi/digikompassi/

Strateginen työkalu kuntien digitalisaatiotyön tueksi?

Digikuntakokeilun verkostopajassa 16.3.2018
työstettiin tiekarttoja digitaalisen ajan kuntiin.
Syntyi ajatus strategian työkalusta.

Idea pelistä syntyi keväällä verkostotyöpajassa, jossa tarkastelimme yhdessä Digikuntakokeilun kuntien kanssa millainen on digitaalisen ajan kunta ja miten kunnan palveluja kehitetään tulevaisuudessa. Työpajassa nousi esille, että kunnat tarvitsevat strategisen suunnan hakemiseen tukea ja työkaluja. Syttyi ajatuskipinä: millainen olisi yhteiskehittämisen työkalu, jolla jokainen kunta voisi pohtia omaa digitalisaation mahdollistamaan uudistumista?

Kokeilut ja pelillistäminen vaati rohkeaa heittäytymistä

Meillä (virkamiehilläkin) on lupa kokeilla. Ja kesä on hyvä aika kokeilla jotain villimpääkin. Halusimme oppia pelillistämisestä ja siitä, miten strategiatyöhön voisi tuoda keveyttä, dialogisuutta, ja yhteiskehittämistä sekä monialaisia näkökulmia. Keväällä syntynyt kipinä lähti lentoon kokeilun muodossa kun päätimme tarkasti rajatulla aikataululla kokeilla, mitä ideasta syntyy. Lähdimme kokeiluun virkamiesvoimin. Kokeilun tuotos, Digikompassi-peli, julkaistiin syyskuun alussa.

“Maaliskuun työpajapurun yhteydessä Anni leikitteli jo peli-idealla. Innostuin ajatuksesta saman tien. Näin tämän mahdollisuutena kehittää omaa osaamistani ja jatkaa hyvää yhteistyötä, mutta samalla mahdollisuuden tukea kuntien digitalisaation edistämistyötä.” -Maria

Kokeilun käynnistäminen ja opit digiguruilta

Kuvassa sparraussessio Vantaan Laura Virkin kanssa,
sekä pelin ensimmäinen raakarunko.

Kokeilun alkuun haimme sparrausta kaupunkien digiguruilta: Ville Melonilta (ohjelmapäällikkö, Digitaalinen Helsinki) sekä Laura Virkiltä (palvelumuotoilija, Vantaan kaupungin tietohallinto). Koostimme sparrauksen opit ja ryhdyimme ideoimaan, millaisia osia pelissä voisi olla. Aluksi kartoitimme digistrategioiden ja digiohjelmien keskeiset osa-alueet. Meille oli tärkeää, että digitalisaatio valjastetaan asiakaslähtöisten palvelujen ja kunnan uudistumisen tueksi, ei teknologian itseisarvona.

“Marian kanssa oli hauska työskennellä, sillä osaamisemme täydentää kivasti toisiaan ja molemmat olivat valmiita heittäytymään, haastamaan ja rohkeasti ideoimaan uutta.” -Anni

Ensimmäinen prototyyppi ja kenttätestaus

Pelin testausta Kärkölän ja Hollolan kuntien kanssa.

Kun seuraavan kerran työstimme peliä, kesä oli pitkällä ja virkamiehet kesälomilla. Oli aika heittää ensimmäiset ajatukset konkreettiseen muotoon, ensimmäiseksi pelikokeiluksi, jota voitaisiin heti testata kuntien kanssa. Ensimmäinen peliprototyyppi syntyi päivässä. Se tehtiin tussilla paperille. Seuraavana päivänä olimme jo bussissa, nokka kohti Hollolaa. Parissa päivässä haastattelimme ja pelasimme peliprotoa kolmessa kunnassa.

Saimme Kärkölästä, Hollolasta ja Lempäälästä paljon ajatuksia, kehittämisehdotuksia ja ennen kaikkea rohkaisun kokeilun jatkamiseen. Viesti oli selvä: pelillistämisen avulla monimutkaiset asiat ovat helpommin käsiteltävissä.

Kokeilu jatkui yhteiskehittämisen ja pelillistämisen sprintissä

Pelin testaaminen Lempäälässä.

Saimme tiimiimme mukaan pelillistämisen asiantuntijan sekä visuaalisen suunnittelijan Anna-Kaisa Varjuksen sekä Henriikka Eloluodon ja Joonas Aitonurmen Suomidigistä ja Väestörekisterikeskuksesta. Alkoi yhteiskehittämisen sprintti, josta syntyi Digikompassi-peli. Sprintin alussa pureskelimme kunnista saadun palautteen ja olimme valmiita seuraavaan peli-iteraatioon. Haimme myös täysin uusia ajatuksia tutustumalla Anna-Kaisan johdattamana syvemmälle pelillistämiseen.

Blogisarjan seuraavassa osassa kerromme pelillistämisestä ja yhteiskehittämisen sprintistä.

Osallistu sinäkin valtakunnalliseen kokeiluviikkoon 8.-12.10.2018 – kokeilujen sadonkorjuussa kerätään kokeilujen ja kokeilijoiden tarinoita somessa #kokeilutarinani!

Kirjoittajista:

Maria Vuorensola on Digikuntakokeilun projektikoordinaattori valtiovarainministeriöstä. Koulutukseltaan hän on suunnittelumaantieteilijä Helsingin yliopistosta. Ennen digikuntakokeilua Maria on työskennellyt työ- ja elinkeinoministeriössä sekä ympäristöministeriössä. Marian työtehtäviä on yhdistänyt aina palveluiden ja toimintatapojen käyttäjälähtöinen kehittäminen.  

Maria Twitterissä: @VuorensolaM

Maria LinkedInissä: https://www.linkedin.com/in/maria-vuorensola-020a7887/

Anni Leppänen on kokeilukehittämisen asiantuntija ja palvelumuotoilija D9-digitiimissä. Koulutukseltaan hän on yhteiskuntatieteilijä Lontoon yliopistosta ja muotoilija Aalto yliopistosta. Annilla on 10 vuoden työkokemus julkishallinnosta. Ennen D9-tiimiä, Anni on mm. kehittänyt Verohallinnossa digipalveluja ja toiminut Iso-Britannian tiede- ja innovaatioasiamiehenä.

Anni Twitterissä: @annilepp

Anni LinkedInnissä: https://www.linkedin.com/in/annileppanen/

kokeilukunnatdigikuntakokeilukokeilukehittäminendigikompassikokeilutarinani