Suomidigi

Kuka huolehtii digijunteista?

Annika Pollari

Digi-Suomi vuonna 2017: klik-klik, päivän ruokaostokset on tehty, klik-klik, kuopukselle on tilattu lääkäriaika, klik klik, veroilmoitus on jätetty, klik klik, siskon kanssa on puheltu rapakon taakse. Kiireiselle uraihmiselle netin tarjoamat palvelut ja mahdollisuudet ovat pelastus ja helppo tapa hoitaa monia tärkeitä asioita.

Mutta entäs digijuntit? Ihmiset, jotka eivät ole oppineet käyttämään teknisiä laitteita ja netin ihmeellistä maailmaa. Kuinka he hoitavat omia asioitaan?

Pankissa ei pääse asioimaan, koska se ei ole enää joka päivä auki ja aikakin pitää varata etukäteen netistä. Sama juttu Kelan kanssa, puhelinpalvelussa pyydetään täyttämään lomake netissä. Terveyskeskukseen ei saa yhteyttä soittamalla, ajanvaraus onnistuisi kyllä netin kautta.

Vaaditaan, mutta ei opasteta

Ihmisiltä vaaditaan uutta osaamista ja monimutkaisten laitteiden hallintaa, mutta ei tarjota neuvoja ja opastusta niiden käyttämiseen. Upouudesta älypuhelimesta tai tablettitietokoneesta ei ole paljon iloa, jos sitä ei osata käyttää.

Monella ikäihmisellä ei ole ketään, joka voisi auttaa sähköisessä asioinnissa ja teknisten laitteiden käytössä. Lapset asuvat kaukana ja laitteita myyvissä liikkeissä ei ole aikaa tai halua opastaa palvelujen käyttämisessä.

Kun Alavuden kirjastossa herättiin huomaamaan, että omat resurssit eivät riitä auttamaan asiakkaita monenkirjavien laitteiden käytössä eikä kaupungista löytynyt tahoa, jonne asiakkaat olisi voinut ohjata henkilökohtaista opastusta saamaan, kirjasto päätti liittyä AUTA-hankkeeseen ja kokeilla matalankynnyksen digiopastuksen järjestämistä yhdessä Viestintätoimisto Tenhon kanssa.

Digiopastajat joka kuntaan

Alavuden kirjasto on tarjonnut kaikille kuntalaisille ilmaista henkilökohtaista digiopastusta kohta vuoden verran, ja sen suosio on yllättänyt kaikki. Kerran viikossa järjestetyn kolmituntisen opastuksen kaikki ajat ovat koko ajan varattuja, ja välillä jonossa on useita ihmisiä.

AUTA-kokeilumme on osoittanut, että opastuksen tarve on valtava ja sitä tarvitaan ihan perusasioissa, kuten älypuhelinten ja tablettitietokoneiden käytössä puhumattakaan erilaisten nettipalveluiden käytössä ja sähköisessä asioinnissa.

Alavudella saatiin hyviä kokemuksia julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöstä. Kirjasto on oiva paikka digiopastuspalvelun tarjoamiseen, sillä siellä on totuttu aina käymään.

Digiopastuksen hankkiminen luotettavalta yritykseltä takaa sen, että opastus on laadukasta ja ajantasaista.

Jos tulevaisuuden digi-Suomi haluaa, että suurin osa sen kansalaisista käyttää erilaisia palveluja netin kautta, on kansalaisten opettamiseen ja neuvontaan panostettava valtiontasolta alkaen.

AUTA-hankkeen kokemusten perusteella laadittava valtakunnallinen digituen toimintamallia tarvitaan, jotta saadaan määriteltyä digiopastuspalveluiden perustaso ja voidaan taata, että jokaisessa kunnassa on asiaan koulutettuja ja luotettaviksi todettuja digiopastajia

digitalisaatioSähköiset palvelutAUTA-hankeAUTA-kokeiludigitukidigipalvelutverkkopalvelutKelatablettikirjastodigiopastusAlavusViestintätoimisto Tenhoklik-klik

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *