Suomi.fi-palveluarkkitehtuuri

Menetelmän kuvaus

Suomi.fi-verkkopalvelu tarjoaa julkisen hallinnon asiakkaille pääsyn palveluihin, omiin tietoihin ja sähköisiin viesteihin helposti yhdestä paikasta. Verkkopalvelussa tarjotaan tietoa eri elämäntilanteisiin ja niihin liittyvistä palveluista. Verkkopalvelu on käytettävissä kaikilla päätelaitteilla (tietokone, tabletti, matkapuhelin). Suomi.fi-verkkopalvelu kokoaa yhteen sisältöjä kansalaiselle, yritykselle ja viranomaisille.

Suomi.fi-palveluja voi ja tulee hyödyntää viranomaisten digitaalisissa palveluissa. Keskeisiä yhteiskäyttöisiä palveluja ovat:
Suomi.fi verkkopalvelu, Suomi.fi kartat, Suomi.fi maksut, Suomi.fi Palvelutietovaranto, Suomi.fi Palveluväylä, Suomi.fi Tunnistus, Suomi.fi valtuudet ja Suomi.fi viestit.

Miten menetelmää käytetään?

Tustutu Suomi.fi-palveluihin ja siihen, miten niitä voi hyödyntää. Tunnista, miten voit parantaa kansallista yhteentoimivuutta ja yhtenäistä asiakaskokemusta.

Ota osaksi tavoitearkkitehtuuriasi Suomi.fi-palvelut ja luo kehittämispolku, miten alat hyödyntää niitä. Kun kehität uusia palveluja, varmista, miten ko. kohteessa voi hyödyntää Suomi.fi-palveluja. Varmista integraatio- ja hyödyntämiskykysi Suomi.fi-palveluihin.

Arvioi jo kokeiluja valittaessa, että onko ko. kokeiltava ratkaisu saatavissa jo Suomi.fi-palveluiden kautta.

Polun vaiheet, johon menetelmä soveltuu

Johtaminen

KiinnostuKartoitaKokeileKehitäKäytä

Kehittäminen

Tunnista tilanteesiLaadi visio ja strategiaLuo kehittämispolku ja ydinkyvykkyydetJohda ideatuotantoa ja kokeilujaJohda ketterää toteutusta

Kuka tai ketkä tyypillisesti käyttävät menetelmää

Kokonais- ja ICT-arkkitehdit, kehittäjät, kehittämiskohteiden priorisoijat ja valitsijat.

Osaaminen, jota menetelmän käyttö tarvitsee

Ymmärrys teknisistä ja tietojärjestelmäpalveluista. Kokonais- tai ICT-arkkitehtuuriosaaminen.