Video ja ääni

Podcast: Digi ekaksi – julkishallinnon digipalveluista yhtenäiset ja laadukkaat

Helppokäyttöiset ja laadukkaat palvelut ovat kaikkien etu. Ne ovat välttämättömät, jos ja kun halutaan ohjata julkishallinnon asiakkaat asioimaan ensisijaisesti sähköisesti. Keväällä työnsä on aloittanut kaksi laaja-alaista työryhmää, jotka ovat kehittäneet yhtenäisiä toimintatapoja sähköiselle asioinnille sekä digitaalisten asiointipalveluiden laatukriteeristön. Lisäksi digitaalisia palveluita ohjaavan lainsäädännön nykytilasta on tehty selvitysraportti.

Podcast-sarjassa Digi ekaksi käsitellään digitaalisten palveluiden kehittämisen haasteita, lainsäädäntöä sekä yhtenäisten toimintatapojen ja laatukriteerien hyödyllisyyttä. Sarjassa hankepäällikkö Petteri Ohvo (VM) ja suunnittelija Henriikka Eloluoto (VRK) saavat vieraakseen asiantuntijoita, jotka tuntevat näitä teemoja. Näet jo julkaistut jaksot tämän artikkelin yhteydestä.

Voit tutustua VM:n vetämien työryhmien tähänastisiin tuloksiin sivulla vm.fi/digi-palvelujen-ensisijaisuus. Sieltä löydät mm. väliraportin, suosituksia, laatukriteeristön ja tukimateriaaleja.

Jakso 1: Lakiviidakossa on vaikea kehittää

Kalle Määttä

Istuva hallitus on asettanut tavoitteeksi, että me suomalaiset asioisimme viranomaisten kanssa ensisijaisesti sähköisesti, siis verkossa, ei konttorissa rupatellen tai puhelimella pirauttaen.

Lapin yliopiston oikeustaloustieteen professori Kalle Määttä sukelsi nykyiseen lainsäädäntöön ja selvitti mitä pitäisi tehdä, jotta virastoissa ja kunnissa voitaisiin kehittää verkkopalveluja sellaisiksi, että kansalaisten olisi helppo ja mukava niitä käyttää. Löysikö professorismies viidakkoveitselle käyttöä?

Lisätietoa aiheesta:

Jakso 2: Yhteisiä toimintatapoja hyödyntämällä kehittäminen on tehokkaampaa

Pirkko Kilpeläinen

Laaja-alainen työryhmä on työstänyt liudan suosituksia, joiden ideana on tuoda tehoa julkishallinnon digipalvelujen kehittämiseen sellaisiksi, että asiakkaat mieluiten hoitavat asiansa verkossa.

Mitä Kansaneläkelaitoksella ajatellaan tällaisista toimintatapojen suosituksista? Studiossa keskustelemassa on yksikön päällikkö Pirkko Kilpeläinen, joka on ollut mukana toimintatapatyöryhmässä.

Lisätietoa toimintatavoista:

Jakso 3: Yhtenäiset digipalvelut ovat asiakkaan ja viranomaisen etu

Päivi Saalasto

Samalla logiikalla toimivat ja yhtä laadukkaat digipalvelut ovat asiakkaan etu. Näin ajattelee laaja-alainen työryhmä, joka on tuottanut suosituksia digipalvelujen kehittämiseen. Mitä tämä tarkoittaa kuntakentälle?

Studiossa keskustelemassa on hankejohtaja Päivi Saalasto Turun kaupungilta. Hän haastaa julkishallinnon tahot vaikkapa räjäyttämään organisaatiosiilot, jotta asiakkaat saisivat parempaa palvelua.

Jakso 4: Digitaalisten asiointipalvelujen laatu ei ole utopiaa

Harriet Mallenius. Kuva: Kaisa Härkisaari / Maahanmuuttovirasto

Jotta asiakkaat hoitaisivat asiansa mielellään verkossa, asiointipalvelujen laadun tulisi olla hyvä. Tähän on tarttunut työryhmä, joka esittää 22 laatukriteeriä ja monia käteviä työkaluja laadun parantamiseksi.

Miten Maahanmuuttovirasto on kyennyt parantamaan asiakkaittensa palvelukokemusta? Studiossa näistä teemoista on keskustelemassa asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius.

Lisätietoa asiointipalveluiden laadusta:

Jakso 5: Lainsäädäntöuudistukset eivät riitä. Jotakin pitäisi vielä tehdä – mitä?

Jakso julkaistaan 12.12.2018. Vieraina Tomi Voutilainen ja Maria Nikkilä valtiovarainministeriöstä.

Taustatietoa:

Hallitus on linjannut, että viranomaiset ovat velvoitettuja tarjoamaan kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille palveluitaan ensisijaisesti digitaalisessa kanavassa vuoteen 2022 mennessä. Yritykset ja yhteisöt velvoitetaan asioimaan julkishallinnon kanssa digitaalisesti, mutta kansalaiset voivat jatkossakin valita muita kanavia digitaalisen kanavan sijaan.

digitalisaatiodigitaalisten palvelujen ensisijaisuusensisijaisuuslakilaatukriteeristöyhtenäiset toimintatavatdigikaikille