Suomidigi.fi

Tää laite on jumis! Kirjastotäti, auta mua!

Anneli Haapaharju

Kello on kymmenen tiistaiaamuna ja vaasalaisen kirjaston ovet aukeavat. Kymmenen senioria kävelee sisään ja ottaa jonotusnumeron tablettilaitteen ja digipalvelun ohjaukseen. Ensimmäisen numeron saanut jää heti ohjattavaksi, muut aloittavat iloisen puheensorinan. Vaihdetaan kokemuksia erilaisista laitteista, sovelluksista ja digipalveluista.

Muutama pikainen kysymys voi jo ratketa odotellessa, mutta samalla syntyy lisää kysymyksiä, kun toinen jonottaja antaa hyvän vinkin, jota pitää heti kokeilla. Lisäksi halutaan kuulla ohjaajan mielipide asiaan ja sitten onkin pieni hälinä pystyssä, kun kaikki haluavat saada saman palvelun toimimaan ja tarvittavan sovelluksen ladattua omalle laitteelleen. Kun lataus on hoidettu, hälinä vähän vaimenee ja taas odotetaan omaa ohjausvuoroa iloisessa puheensorinassa.

Digineuvontaa asiakkaille ja henkilökunnalle

Digikysymyksiä laidasta laitaan

Ohjauksiin tullaan mitä erilaisimpien kysymysten kanssa, ja niistä haetaan varmuutta siihen, että toiminkohan laitteen tai palvelun kanssa oikein.

Kysymykset voivat liittyä omaan tablettilaitteeseen ja/tai älypuhelimeen. Useampi kysyjä on ymmällään verkkopalveluiden kanssa, esimerkiksi pankkipalveluiden tai nettiajanvarauksen. Myös erilaisten sähköisten lomakkeiden täyttäminen, matkalippujen hankinta ja Omakanta-palveluun kirjautuminen herättävät kysymyksiä.

Sosiaalinen media on hyvin vahvasti esillä, ja melkein joka toisella digituen hakijalla on kysymyksiä Skypestä, YouTubesta, Facebookista ja Instagramista sekä WhatsAppista. Pitempään tablettilaitetta käyttäneet kyselevät e-kirjojen lainaamisesta ja lukemisesta, e-lehdistä, Celian äänikirjapalveluista ja Pinterestin käyttöönotosta sekä erilaisten blogien löytämisestä. Muutamat jopa miettivät, voisivatko he itse kirjoittaa blogia elämästään ja kokemuksistaan.

Digineuvontaa asiakkaille ja henkilökunnalle

Vaasan AUTA-kokeilussa henkilökohtaista ohjausta ovat saaneet niin kirjastojen asiakkaat kuin henkilökuntakin. Digitukea on jaettu Vaasan kaupunginkirjastossa sekä Pohjanmaan alueen kirjastoissa.

Tarjolla on ollut teemakoulutusta esimerkiksi Omakanta-palvelusta sekä sosiaalisesta mediasta. Yhteistyökumppanimme Datero ry:n edustajat ovat opastaneet senioreita tietotekniikan alkeis- ja jatkokursseilla ja olleet aktiivisesti mukana äänikirjakerhotoiminnassa.

Kirjastosta on saanut digineuvontaa myös puhelimitse, ja aikeissamme on kokeilla opastusta etäyhteydellä, jotta kauempana asuvat voisivat paremmin hyödyntää kirjaston antamaa digitukea.

Kokeilussa olemme myös selvitelleet, miten tablettilaitteen ja digitaalisten palvelujen hyödyntäminen onnistuvat kehitysvammaisten asumisyksiköissä. Moni innostui hoitamaan omia asioita muun muassa ottamalla yhteyttä viranomaisiin sähköpostitse sekä käyttämään OmaKanta-palvelua reseptien uusimiseen. Ystäviäkin löytyi somen kautta, ja videontekoa älypuhelimella opittiin.

AUTA-kokeilussamme positiivisia kokemuksia ja tapaamisia on ollut lukuisia. Olemme havainneet, että tablettilaite voi aktivoida ihmisiä rohkeasti kokeilemaan uusia asioita sekä saamaan helpotusta arkeen. Pääasiassa ohjattavat ovat olleet aikuisväestöä ja senioreita, mutta laitteiden nopea tekninen kehitys ja palveluissa tapahtuvat muutokset kerryttävät ohjaustarvetta myös työikäisten osalta.

Pirstaleista pois

Viime vuosina Vaasan kaupunginkirjastossa digilaite- ja palveluopastusta on järjestetty useamman eri hankerahoituksen turvin. Se on ollut sinänsä toivottua ja tarpeellista, mutta järjestäjän näkökulmasta pirstaleista ja lyhytjännitteistä.

Kirjastot ovat matalankynnyksen tiloina ja palveluna todella oivallinen paikka digiopastukselle, jolle todella on suuri tarve ja joka ei ole vähenemään päin.

Kaupunginkirjastomme nykyinen henkilöstöresurssi ei missään tapauksessa riitä tällaisen palvelun järjestämiseen säännöllisesti, puhumattakaan että rahkeemme riittäisivät mahdollisen alueellisen kehittämistehtävän myötä entisestään laajentuvaan toimintaan.

Pienet ja isommatkin kirjastot ovat auttamatta pulassa digiopastusten kanssa, mikäli siihen ei valtion taholta satsata voimavaroja.

AUTA-hankeAUTA-kokeiludigiapudigitukiälylaitedigineuvontatablettikirjastoVaasaDateroiloinen puheensorina

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *