Digikärkihankkeet

Tulorekisteri tulee – oletko valmis?

Arto Leinonen

Kuukausi-ilmoitus eläkelaitokselle, vuosi-ilmoitus Verohallinnolle, palkkatodistuksia Kelalle ja vakuutusyhtiöille, vuosi-ilmoitus työttömyysvakuutusrahastolle, palkkatietoja Tilastokeskukselle… työnantajien palkkahallinnon arkipäivää nykyisin. Muutos kuitenkin häämöttää jo aivan nurkan takana.

Mahtipontisen nimen Kansallisen tulorekisterin perustamishanke takana on varsin yksinkertainen periaate: vuodesta 2019 alkaen tulorekisteri kokoaa yhteen paikkaan ensin palkansaajien ja vuotta myöhemmin myös eläkkeen ja muiden etuuksien saajien tulotiedot. Tulorekisteri on digi-innovaatiota parhaimmillaan: yritykset, viranomaiset ja myös tavalliset kansalaiset hyötyvät siitä, kun sähköinen asiointi ja tietojen ilmoittaminen nopeutuvat, helpottuvat ja yksinkertaistuvat.

Ajantasaista tiedonkeruuta

Mitä tulorekisteri sitten käytännössä tarkoittaa? Työnantajat sekä eläkkeiden ja muiden etuuksien maksajat ilmoittavat maksamiensa suoritusten tiedot reaaliaikaisesti tulorekisteriin. Tiedot ovat sieltä ajantasaisina kaikkien tulorekisterin tiedon käyttäjien saatavissa samoin tiedonsaantioikeuksin kuin nykyisinkin. Tulorekisteri ei luo työnantajille täysin uusia ilmoittamisvelvollisuuksia. Tulorekisteri ei myöskään laajenna minkään tahon oikeutta saada kansalaisten tulotietoja omaa päätöksentekoaan varten. Tulorekisteri on vain uusi tapa ja väline nykyisten tiedonsaantioikeuksien toteuttamiseen aiempaa paremmalla ja modernilla tavalla.

Myös kansalaiset hyötyvät

Tulorekisteri helpottaa kansalaisten asiointia eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa. Kun Matti tai Maija Meikäläinen aikanaan hakee itselleen vaikkapa vanhempainpäivärahaa, hänen tulotietonsa ovat automaattisesti eri tahojen käytettävissä eikä ylimääräisiä palkka- tai muita todistuksia enää tarvita. Myöskään kansalaisen itsensä ei enää tarvitse näppäillä omia tulotietojaan esimerkiksi etuuksia hakiessaan. Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun kautta jokaisella on myös mahdollisuus milloin tahansa tarkistaa itseään koskevat tiedot esimerkiksi jo ennen etuushakemuksen tekemistä.

Palkkahallinnon työkuorma tasoittuu

Yrityksille ja muille palkkahallinnon toimijoille muutos on suurempi. Palkkahallinnon järjestelmät eivät sellaisenaan taivu tulorekisterin tangoon, mutta tarvittavien ylläpitomuutosten myötä ne pystyvät ilmoittamaan tiedot automaattisesti teknistä rajapintaa pitkin suoraan tulorekisteriin. Vaikka palkat siis jatkossa ilmoitetaan rekisteriin reaaliaikaisesti, on niiden ilmoittaminen kuitenkin huomattavasti automaattisempaa kuin aiemmin. Ilmoittaminen myös muuttuu reaaliaikaiseksi: nykyiset moninaiset ja usein hyvinkin jälkijättöiset ilmoittamisvelvollisuudet eri tahoille poistuvat ja korvautuvat tietojen ilmoittamisella vain yhteen kertaan tulorekisteriin.

Tulorekisteri on yksi Juha Sipilän hallituksen kärkihankkeista ja otetaan ensimmäisessä vaiheessa käyttöön 1.1.2019 palkkojen osalta. Se luo eri käyttäjien oman toiminnan kehittämiseen aivan uusia näkymiä, kun sen mahdollisuudet vain otetaan rohkeasti ja laajasti käyttöön. Digitalisaatio hyödyntää meitä kaikkia, kun vain annamme sille tilaisuuden ja näemme sen avaamat monipuoliset mahdollisuudet toiminnan – ja koko yhteiskunnan – kehittämiseen.

digitalisaatiosähköinen asiointiTulorekisteritulotiedotpalkkahallintopalkkaraportointi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *