• Mieti, mikä on blogisi teesi eli väittämä.
    Se on tekstisi punainen lanka. Teesi ei voi olla kysymys. Voit ajatella, että teesi on pieni hissipuhe vastauksena kysymykseen ”mikä on blogisi idea, mitä yrität sanoa?” Tekstissä oli hyvä päästä melko pian asiaan eli kiinni teesiin.
  • Mieti mikä olisi kiinnostava otsikko, joka houkuttelisi klikkaamaan. Myös blogin aloitus kannattaa miettiä tarkkaan; kuvailetko esimerkiksi tilannetta, johon lukijan on helppo samaistua.
  • Miten kuvitat blogisi?
    Kuhunkin blogiin tarvitaan ainakin yksi kuva, joka näkyy, kun blogia jaetaan somessa. Se voi olla kirjoittajan kuva tai joku muu otsikkoon sopiva. Kuvan tulisi olla hyvälaatuinen ja mielellään vaakasuuntainen. Jos haluat laittaa tekstin sekaan muita kuvituskuvia, ne voivat olla kotikutoisempia.
  • Persoonasi saa näkyä. Vaikka kirjoittaisit organisaation edustajana, voit sisällyttää blogiin jotain henkilökohtaista.
  • Vältä pitkiä kappaleita, lauseenvastikkeita ja ammattijargonia.
  • Hyödynnä väliotsikoita, listoja, boldauksia, ja linkkejä.
  • Irrottele ja ole luova: huumorikin on sallittua.
  • Kirjoita tekstin loppuun aiheeseesi liittyviä asiasanoja.
    Ne auttavat blogia nousemaan esiin haussa.
  • Sopiva blogin pituus on vajaa A4 (noin 3000 merkkiä). Liian lyhyt blogi on parempi kuin liian pitkä. Tekstiä ei siis kannata väkisin pidentää.
  • Lisää blogin loppuun nimesi, tittelisi, organisaatiosi ja twitter-käyttäjätunnuksesi. Jos kirjoituksesi liittyy tiettyyn hankkeeseen, mainitse myös hanke tekstissäsi.

Onko sinulla ehdotuksia aiheista tai kirjoittajista? Vinkkaa ehdotuksesi suomidigi@vrk.fi